lördag 10 juni 2017

Halmgubbar och hälften kvar

Tidskriften Dagens ETC la för ett par veckor sedan upp en video på Facebook där de raljerar över Moderaternas åsikt "Hälften kvar". Jag har gjort en egen version av videon, för att illustrera argumentationstricket "Halmgubbe":


För att vara extra tydlig vill jag varken med videon ovan eller med det här blogginlägget argumentera för eller mot hög eller låg skatt, utan mot argumentationstricket halmgubbar. För den som inte förstått skillnaden mellan att ha hälften kvar av lönen efter skatt (som nästan alla har, dvs ETC's halmgubbe) och hälften kvar av en löneökning (som betydligt färre har, dvs det Moderaterna argumenterar för) rekommenderas läsning om "inkomstskatt" vs "marginalskatt", det finns gott om andra ställen att läsa det på.

Och, ja, jag vet att ETC i sin text, längst ner, medger att Moderaterna argumenterar för att det är marginalskatten (och inte inkomstskatten) som ska vara högst 50%, men det är fortfarande inte vad han säger i videon. Så jag tycker fortfarande att det är deras video och inte mitt blogginlägg som är en halmgubbe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar